Iata datele transmise de Ministerul Educatiei,referitor la sanctiunile aplicate profesorilor pentru abateri disciplinare,in ultimii 5 ani.
- 2024: 19 cadre didactice au fost concediate, dintr-un total de 194 care au primit orice formă de sancțiune disciplinară.
- 2023: 24 cadre didactice au fost concediate, dintr-un total de 160 care au primit orice formă de sancțiune disciplinară.
- 2022: 19 cadre didactice au fost concediate, dintr-un total de 150 care au primit orice formă de sancțiune disciplinară.
- 2021: 37 cadre didactice au fost concediate, dintr-un total de 118 care au primit orice formă de sancțiune disciplinară.
- 2020: 9 cadre didactice au fost concediate, dintr-un total de 65 care au primit orice formă de sancțiune disciplinară.
- 2019: 14 cadre didactice au fost concediate, dintr-un total de 76 care au primit orice formă de sancțiune disciplinară.
In scolile din Romania foarte multi elevi sunt discriminati de catre profesori.foarte multi profesori se poarta urit cu unii elevi in sensul ca au favoriti iar restul elevilor sunt dati la o parte.
Discriminarea elevilor din mediul rural, făcută chiar de către profesori, este o problemă foartepuțin discutată, evitată, chiar voalată în sistemul de educație românesc, dar care încă ia tot mai mult
amploare.
Mulți elevi care provin din mediul rural tind să folosească regionalisme, să păstreze accentul și limbajul folosit acasă.
În perioada pandemiei de Covid-19, orele s-au desfășurat online, fiind obligați să folosimdevice-urilepentru comunicarea dintre noi și profesori. Știți cum e… Unii elevi nu aveau ba cameră, ba microfon, baconexiune la internet, pentru unii erau scuze, pentru unii era o problemă reală. Unul dintre colegii carelocuia la țară se conecta mereu mai greu, asta din diferite motive. Da, într-adevăr, fiind la țară aveadelucru în domeniul agricol, chiar scuzându-se din acest motiv de câteva ori. Nimic deranjant până acum. Însă, cu timpul, când profesorul îi solicita să răspundă la o întrebare, fără ca măcar să apuce să deschidămicrofonul, colegul meu era frapat de comentariile ironice din partea profesorului „Colegul vostrueplecat pe câmp cu vacile…”, „ Ești tot la grajd?”, „Ai dat de mancare la porci?” și lista poate continua. Foarte comic, nu-i așa? Însă colegul respectiv nu cred că era deloc stimulat de întrebările retoricealedomnului profesor.
In anul 2023 majoritatea (33,5%) acuză capacitatea intelectuală drept cauză a discriminării, în timp ce 25,4% susţin că situaţia socio-economică a persoanei discriminate era cauza.De altfel este extrem de impamantenita ideea ca profesorul lucreaza doar cu „elitele”.
36% dintre părinți au spus că, din câte știu, copilul lor s-a simțit discriminat la școală.
37% dintre părinții consideră că cel puțin o anumită formă de discriminare este exercitată de profesori și se manifestă prin defavorizarea la note.
Ce spune legea?
Legea 272/2003 – cu privire la protecția și drepturile copilului
Art. 52.
(2) În cadrul procesului instructiv-educativ, copilul are dreptul de a fi tratat cu respect de către cadrele didactice, personalul didactic auxiliar și cel administrativ și de a fi informat asupra drepturilor sale, precum și asupra modalităților de exercitare a acestora. Pedepsele corporale sau alte tratamente degradante în cadrul procesului instructiv-educativ sunt interzise.
Abuzul în serviciu
Art. 297.
se sancționează și fapta funcționarului public cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă, care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, îngrădește exercitarea unui drept al unei persoane ori creează pentru aceasta o situație de inferioritate pe temei de rasă, naționalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, orientare sexuală, apartenență politică, avere, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă sau infecție HIV/SIDA.
La acest moment, toate cadrele didactice sunt angajate de Minister și asa ca orice sesisare de abuz sau discriminare poate fi trimisa la Direcția Scolii,Inspectoratul Școlar Județean și la Ministerul Educației. În lege sunt specificate tipurile de abateri disciplinare pe care școlile și liceele le pot sancționa, printre care:
- faptele de violenţă fizică şi/sau verbală îndreptate împotriva elevilor sau a colegilor;
- orice fapte sau atitudini care pot pune în pericol sănătatea și integritatea fizică sau psihică a elevilor;
- fapte de natură să aducă atingere imaginii, demnităţii sau drepturilor elevilor şi familiilor acestora ori să prejudicieze prestigiul unităţii/instituţiei, interesul învăţământului.
Cadrele didactice sunt cercetate în cadrul unor comisii de cercetare disciplinară, formate din trei-cinci membri. La finalul cercetării, comisia realizează un raport, în baza căruia consiliul de administrație al școlii stabilește sancțiunea. Preşedintele consiliului de administraţie este directorul unităţii de învăţământ.
Formele discriminării
Discriminarea directă
Survine când o persoană beneficiază de un tratament mai puțin favorabil decât o altă persoană care a fost, este sau ar putea fi într-o situație comparabilă, pe baza oricărui criteriu de discriminare prevăzut de legislația în vigoare.
Discriminarea indirectă
Survine atunci când o prevedere, un criteriu, o practică aparent neutră dezavantajează anumite persoane, pe baza criteriilor prevăzute de legislația în vigoare, cu excepția cazurilor în care aceste prevederi, criterii sau practici sunt justificate obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere acelui scop sunt adecvate și necesare. De asemenea, discriminarea indirectă este orice comportament activ sau pasiv care, prin efectele pe care le generează, favorizează sau defavorizează nejustificat, supune unui tratament injust sau degradant o persoană, un grup de persoane sau o comunitate față de altele care se află în situații egale.
Discriminarea multiplă
Survine atunci când o persoană sau un grup de persoane sunt tratate diferențiat, într-o situație egală, pe baza a două sau a mai multor criterii de discriminare, cumulativ.
Hărțuirea
Este orice comportament care duce la crearea unui cadru intimidant, ostil, degradant ori ofensiv, pe criteriu de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen, orientare sexuală, apartenență la o categorie defavorizată, vârstă, handicap, statut de refugiat ori azilant sau orice alt criteriu.
Victimizarea
Este orice tratament advers, venit ca reacție la o plângere sau acțiune în instanță sau la instituțiile competente, cu privire la încălcarea principiului tratamentului egal și al nediscriminării.
Dispoziția de a discrimina (ordinul de a discrimina)
Este considerată a fi tot o formă de discriminare și reprezintă un ordin primit de o persoană sau un grup de persoane de la o altă persoană sau grup de persoane pentru a discrimina.