6 C
Bacău
joi, aprilie 18, 2024
More
    StiriVIOLENTA IN SCOLILE ROMANESTI-spunem lucrurilor pe nume

    Ultimele articole

    VIOLENTA IN SCOLILE ROMANESTI-spunem lucrurilor pe nume

    Conform statisticilor,aproape 10.000 de cazuri de violenta intre elevi,elevi-profesori,profesori-elevi,parinti-elevi si parinti-profesori,s-au inregistrat in anul scolar 2021-2022,in Romania.

    In categoria de „bullying” intră în acțiunile de violență psihologică asupra altui elevcare este umilit și batjocorit în fața altor elevi (de exemplu, se râde de cum e îmbrăcat, ce culoare are pielea, ce religie are sau orientare sexuală are; i se pun porecle; este acuzat de fapte imorale mincinoase; i se trimit mesaje răutăcioase, i se modifică pozele care sunt distribuite apoi publicului) – fapta de bullying este interzisă de Legea educației nr. 1/2011 și Ordinul MEN nr. 4343/2020.

    Atunci când un elev este bătut (de exemplu, este lovit cu palma, i se pune piedică ori este împins și cade, este lovit cu piciorul ori cu un obiect contondent, este înțepat ori tăiat cu un obiect, este tras de păr, se aruncă cu obiecte în  el) sau când i se provoacă o suferință fizică (de exemplu, i se pune în ceai o substanță care îi provoacă deranjament stomacal), fapta este mult mai gravă – nu e bullying, ci „violență școlară”, interzisă de legislația noastră.

     În România, se estimează că aproape jumătate dintre elevi au fost agresați de colegi cel puțin o dată. 

    Violenta imbraca mai multe forme:

    -violenta fizica

    -violenta verbala

    -violenta verbala

    -bulling

    -cyberbullying

    Motivele generale ce pot declansa violenta sunt:invidia fata de situatia socio-economica,invidia fata de rezultatele obtinute de alt coleg,lipsa educatiei,genul,orientarea sexuala,etnia,frustrarile interioare,consumul de alcool si/sau substante interzise,dereglari psihice,dorinta de afirmare,gelozia,etc.

    Ceea ce agraveaza mult aceste situatii teribile,este atitudinea atat a adultilor profesori sau paznici,cat si a colegilor,in fata unui act de agresiune.

    A fi martor tacut in situatia in care un coleg este jignit sau batut de catre alt coleg sau un profesor,ar trebui pedepsit,la fel cum se intampla celor ce sunt martorii unei infractiuni si tainuiesc acest lucru.

    Stirile si filmulete ce apar in spatiul public cu aceste acte abominabile,pun victima intr-o situatie extrem de delicata,iar durerea resimtita de parinti/apartinatori va fi continuu alimentata.De asemenea privitorul acestor stiri,de varsta minora,va reactiona in doua feluri:va empatiza,resimtind la randul lui o durere inutila,fie va face si el la fel,deoarece consecintele scolare sau legislative sunt nesemnificative.

    Desi sunt date ca exemplu de asa nu,aceste stiri au si puterea de a normaliza actele de violenta.

    Tristetea acestor agresiuni suferite fie din partea profesorilor,fie din partea unuia sau a mai multor colegi,schimba comportamentul copilului si de rusine s-ar putea sa nu spuna nimic,iar semnele la care ar trebui sa fie atenti parintii sunt urmatoarele:

    • se întoarce de la școală cu haine, cărți sau alte bunuri rupte, stricate sau chiar fără acestea;
    • prezintă răni inexplicabile, precum contuzii, vânătai, tăieturi sau zgârieturi;
    • nu aduce niciodată prieteni acasă, după orele de școală, petrecându-și singur timpul liber;
    • ezitanță în ceea ce privește mersul la școală;
    • alege un drum mai lung sau neobișnuit pentru a se duce și a veni de la școală;
    • este anxios, abătut, nefericit, depresiv, înlăcrimat când se întoarce de la școală;
    • trece brusc de la o stare la alta, prezintă iritabilitate, având adeseori ieșiri necontrolate;
    • nu doarme bine;
    • și-a pierdut interesul pentru activitatea școlară și, ca urmare, se observa o diminuare a performanțelor școlare;
    • i se întâmplă să vorbească despre sinucidere sau are chiar tentative în acest sens.

    Ar fi de spus ca este necesar sa fie sesizat DGASPC, în cazul de bullying sau violenta,dar profesorii nu știu că răspund cu plata unei sume dacă un elev care era sub supravegherea sa comite o faptă ce a cauzat o pagubă (rănirea unei persoane, distrugerea unui bun) si tot astfel, profesorii nu știu că au obligația personală (nu prin director și care, oricum, nu o face) să raporteze la DGASPC orice caz de abuz (oricare din cele cinci forme!) comis asupra unui elev minor.

    In conditiile in care despagubirile sau pedepsele aplicate unui profesor sau elev agresor sunt minime,in conditiile in care nimeni nu stie calea legala si pasii de urmat fie ca esti profesor agresat sau elev agresat,in conditiile in care nu se stie a se face diferenta intre bullying(care este ceva mai mic in fata legii)si agresiune/violenta,scoala a devenit un teren de supravietuire pt elevi dar si pentru cadrele didactice.

    sursa foto:petitie online

    spot_img