Trieste este un batiscaf (submarin de explorare a marilor adancimi submarine care se poate deplasa prin mijloace proprii) cu design elvetian si construit in Italia, cu un echipaj de doua persoane, care a atins adancimea maxima de 10.911m, in cea mai adanca parte a oceanelor lumii, in Challenger Deep, Groapa Marianelor, langa Guam (teritoriu al Statelor Unite ale Americii din vestul Oceanului Pacific), la 23 ianuarie 1960, avand un echipaj format din Jacques Piccard (fiul designerului naval Auguste Piccard) si locotenentul din Marina Militara a Statelor Unite, Don Walsh, indeplinind astfel scopul Proiectului Nekton.
In zilele noastre,se poate face turism subacvatic,pana la o adancime de 200 de metri.Dezvoltatorul acestei idei este o companie olandeza,care a creat un submarin dragut cu un geam imens si scaune care se rotesc pentru a putea beneficia de o panorama completa in adncul oceanului.
Submersibilul Titan,face obiectul unor cautari de mare amploare,la bordul lui aflandu-se 5 persoane:miliardarul britanic Hamish Harding (58 de ani), CEO al Action Aviation din Dubai, veteranul marinei franceze Paul Henry Nargeolet (73 de ani) și Stockton Rush (51 de ani), CEO al OceanGate,marinarul francez Paul-Henry Nargeolet, considerat un legendar explorator al epavei Titanicului, este pilotul submarinului Titan.
O calatorie cu submarinul dureaza o saptaman si costa 250 000 de dolari.
Submarinul Titan a fost lansat duminică după-amiază, însă echipajul a pierdut comunicarea cu nava-mamă, MV Polar Prince, la o oră și 45 de minute de scufundare. Submersibilul, care cântărește în jur de 10 tone, funcționează trimițând un mesaj la fiecare 15 minute pentru a semnala celor de pe țărm că este în siguranță.
Salvatorii cred că submarinul ar fi putut rămâne blocat în epava Titanicului, aflată la aproximativ 700 de km de Newfoundland în Canada, dar aparținând apelor SUA.
Principiile de funcționare și proiectarea submarinului sunt considerate împreună, deoarece sunt strâns legate. Principiul scufundării este decisiv. Prin urmare, cerințele de bază pentru submarine sunt:
- pentru a rezista la presiunea apei în poziția subacvatică, adică pentru a asigura rezistența și impermeabilitatea cochiliei.
- oferă scufundări controlate, urcare și schimbare de adâncime.
- au debitul optim din punctul de vedere al fluidității
- pentru a menține eficiența (capacitatea de luptă) în întreaga gamă de funcționare în ceea ce privește condițiile fizice, climatice și condițiile de autonomie.
sursa foto:protv